UDF

UDF

torsdag 11 december 2014

Berättelser från en Mariakorist: Del 4


När vi hade läger med kören i slutet av sommarlovet, ordnade vi en liten sångtävling. Det var jag, Irma och Selma från UDF Maria, Totte som är tenor i UDG och Carl-Henrik som är alt i UDG.

Så här gick det till: Totte tog en ton på pianot, och så skulle var och en av oss härma den för att se vilka som klarade att sjunga den. Sen skulle man i tur och ordning sjunga skalor upp och ned, och den som hade störst tonregister vann.

I skalor neråt är det väl nästan självklart att killarna kom längst. Över en oktav längre än oss tjejer. Men uppåt! Det är ofattbart! VI KOM LIKA LJUST! Totte, han är tenor och jag sopran!

Jag har länge funderat över det där. Man får väl medge att killar har större tonregister än tjejer. Jag tycker inte att det bekymrar mig.

En sak kan jag i alla fall säga. Att man lär sig sjunga så otroligt bra om man går i Domkyrkokören. Man får också användning av att sjunga, det gör en lycklig, och man har nytta av det hela livet.

/Smilla

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar